Nicaragua - Reisverslag uit León, Nicaragua van haraldsusan - WaarBenJij.nu Nicaragua - Reisverslag uit León, Nicaragua van haraldsusan - WaarBenJij.nu

Nicaragua

10 Januari 2013 | Nicaragua, León

Zo, das eventjes geleden dat er hier een stukje verschenen is. Niet dat er niets gebeurd is hoor, maar we zijn op plekken geweest waar internet nog wel gemist kan worden. Dus we zullen maar beginnen waar we met het vorige verslag gebleven zijn. Maar eerst willen we allebei laten weten dat wij jullie reacties zo leuk vinden om te lezen. Allemaal bedankt daarvoor.

Vanuit Monteverde zij we vertrokken om de grens met Nicaragua over te steken. Toen we eerst de controle aan de Costa Ricaanse kant gehad hadden, was het tijd om ons te melden bij de grens van Nicaragua. Het was te merken aan ons dat we het een beetje hectisch vonden, omdat we ons melden bij de loketten van vertekkende bezoekers uit Nicaragua. Maar uiteindelijk aan de goede balie te hebben gestaan, hebben we de stempels om het land in te komen gekregen. Om bij de bus te komen moesten we door een kleine opening in de muur. Na die gepasserd te hebben, werd je overdonderd door NICARAGUA. De kleuren van de (gammele) gebouwen, de harde muziek, de drukte van mensen en vooral het lawaai van mensen. Wat een goede ervaring was dat. Hier hebben we de mooie chickenbus en de veerboot genomen naar Isla de Ometepe. Dit is een eiland met twee grote vulkanen. Hier zijn we drie nachten geweest en hebben geprobeerd de top van één van de twee toppen te bereiken, vulcano Maderas. Dit was een mooie tocht, maar alleen was het op de top goed mistig en behoorlijk glad. Vandaar dat we de tocht eerder hebben afgebroken en zijn rechtomkeerd weer naar beneden gegaan.

Op 30-12 zijn we vertrokken naar Granada, om daar oud en nieuw te vieren. Vroeg uit bed om te bus te halen, bleek dat die dag niet vroeg reed. fijn... Gelukkig zijn we toch met een auto bij de veerboot gekomen en kon we onze rit verder vervolgen. Toen we in Granadag aankwamen stopte de bus precies midden in een grote markt, waar denk ik wel 3 miljoen sinaasappels, 500.000 shirtjes en nog veel meer verkocht werden. Op oudjaarsdag hebben we Granada doorgelopen. Je kunt merken, net als andere grote steden dat Nicaragua druk bezig is met de infrastuctuur. Niet helemaal ten onrechte. Want je komt soms gaten op de stoep tegen waar je gewoon rechtop in kan staan. Om iets voor vijf ´s middags hebben we de ontknoppeling van de top 2000 geluisterd. Lekker meezingn met bohemian rhapsody en iedereen gelukkig nieuw jaar horen roepen, terwijl je zelf nog 7 uur moet wachten is toch wel apart. Wij hebben oud en nieuw ´s avonds buiten op het terrasje gevierd op Calle la Calzada. Het was een erg leuke avond met muziek, vuurwerk en gezelligheid.

Na Granada zijn we naar Rio San Juan vertrokken. Dit is de rivier die Nicaragua en Costa Rica scheidt en in de 16e eeuw belangrijk is geweest voor de scheepvaart van Spanje en ook andere landen. We hebben hier in het plaatsje El Castillio. Hier hebben we samen met een groep, bestaande uit Belgen, Luxemburgers, Duitsers en Australiers een nachttoer en een jungletocht door nacional parc Indio Maiz gemaakt. Het is zo fascinerend om te zien hoe de natuur elkaar ´helpt´ en ´ondersteundt´. Zo zijn er bomen waaraan weer andere bomen groeien, stekelplanten die bescherming bieden voor wildezwijnen tegen puma´s en zo zijn er kleine insecten die niet van bloem tot bloem kunnen komen, maar hiervoor de kolibrie gebruikt als taxi. Helaas wordt deze hulpzaamheid uitgebuit en misbruikt, zoals een klimplant die op een gegeven moment niet meer zijn wortels gebruikt om vocht binnen te krijgen, maar de boom waaraan hij groeit wurgt zodat er vocht vrij komt.
We hebben veel dieren gezien met als hoogtepunt de nachttoer. Hier hebben we beide,ja... Susan ook, een kaaiman vastgehouden. Dit was erg bijzonder. Verder heeft Harald zich laten bijten door een hagedis. Een heel apart gevoel is dat.

Na deze ervaringen zijn we vertrokken richting León en zijn iets door gereisd naar de kust, Las Penitas. Hier hebben we overnacht in een hostel gelijk aan het strand. Echt super mooi. We hebben hier prachtige zonsondergangen gezien. Verder heeft Harald een surfles gehad. Cool! Hopen dat we dit deze vakantie nog vaker kunnen doen.

We zijn nu in León. Zoals jullie lezen gaat het goed met ons en hebben het erg naar ons zin. We hebben tickets voor de bus geboekt en gaan zondag naar Honduras. Weer een ander land. Maar eerst gaan we hier nog gafe dingen doen, zoals van een vulkaan af boarden en we gaan morgen een nachtwandeling met overnachting maken op vulkaan Telica. Erg veel zin in.

Iedereen veel plezier en succes waar hij of zij mee bezig is.

Groeten en veel liefs Susan en Harald

• 10 Januari 2013 - 18:53

Sandra:

Wow Har en Suus, de avonturen houden maar niet op! Suus en de kaaiman, ik wil het wel eens zien op foto!! Leuk om mee te lezen, veel plezier nog!

XX

• 10 Januari 2013 - 18:53

Maurice & Irene:

Gaaaaaf! Wat een mooie verhalen!! Hou ons op de hoogte en GENIET!!

xx

• 10 Januari 2013 - 19:29

Annemieke:

Hoi buurtjes,
    echt super om te lezen dat jullie het zo mooi hebben, hier is alles oke en we passen goed op de buurtjes en letten op dat er geen wilde dieren om jullie huis lopen, oh nee die heb je hier niet, ha ha zo onder de indruk ben ik....
    alles is hier oke, het is echt slecht weer, daar mis je niks aan, en alleen gewone dingen zoals werken, boekhouding, K.C. vergaderingen, nieuwjaar-borrels, verjaardagen, kerst kilo's weer zien kwijt te raken, paardrijles, huis poetsen, noem maar op, wel saai vergeleken bij wat jullie doen, dus:
    geniet er van allebei !!!!!!!! Veel liefs van ons.
    Annemieke.

• 10 Januari 2013 - 19:39

Kristel En Wietze:

Enjoy enjoy! Vooral lekker op straat eten in Leon... Het beste eten EVER! En richting honduras wordt t alleen maar minder lekker :) x van ons

• 10 Januari 2013 - 19:55

Alfred:

OOhh Har en Suus,

Wat hebben jullie een schitterende tijd zeg!! Surflessen, gebeten door een kaaiman;), ik lees zonsondergang, las penitas, Leon, el castillio, Rio San Juan en de grote oceaan...fantastico!

Heel veel plezier!!!

• 11 Januari 2013 - 09:09

Diana Kroeze:

Wauw!! Wat zijn jullie daar aan het genieten. Mooi om te lezen.

• 11 Januari 2013 - 09:50

Mam En Pap:

Super cool zeg.

Groetjes van Mam en Pap, Mark en Patricia.

• 11 Januari 2013 - 16:45

Arnoud:

Mooi man, blijf jullie volgen!

Salute!

• 11 Januari 2013 - 23:43

Jurrian&marlous:

Julie nog een gelukkig nieuwjaar! ! Maar volgens mij is jullie jaar nu al goed! Wat een mooie en indrukwekkende verhalen!! Heel veel plezier nog!!

• 12 Januari 2013 - 14:50

Dervin:

Hoi Harald & Susan,

mooi om te lezen dat alles goed gaat,Nicaragua klinkt zeer indrukwekkend,geniet van al dat moois !

blijf jullie volgen,

grt Dep.

• 12 Januari 2013 - 21:09

Gerben:

ja, mooie dingetjes allemaal. He maar Har, is dat een nieuwe verzamelactie: dierenbeten... Je hebt de hond en de hagedis al. Ik heb de mug dubbel; ruilen?

• 13 Januari 2013 - 13:09

Marijke:

buenaaaaaas!!
    sooh klinkt echt wel heel tof en mooie nature fotos, krijg er helemaal reiskriebels van.
    ik en alf zitten hier erwtensoep te eten hhaha, dus dan weet je wel weer wat voor weer het hier is.
    surfen.. respect.. haha zo moeilijk!
    veel plezier y adios!!
    xx

• 13 Januari 2013 - 19:18

Remon & Demi:

Het is weer een leuk verhaal jullie maken en zien veel leuke dingen!!!!! Echt super!!!

lekker genieten!!! Xxxxxxx

• 15 Januari 2013 - 12:55

Alfred:

HEEEYYYYY HARR!!

Gefeliciteerd!!! Of...felicitaciones!! Fijne verjaardag & Enjoy the mochito's!!

• 15 Januari 2013 - 15:39

Dirk, Fred En De Jongens:

Har, van harte kerel! Dat je maar een grote jongen mag worden. Geniet ervan daar. Voor je het weet ben je een jaar ouder en zit je in Holland weer achter de tulpen.

• 17 Januari 2013 - 15:09

Ria En Harry En Erik Heuvelmans:

Hallo Susan en Harald
    Dit is wel wat anders dan je vader aanmoedigen tijdens de 11 stedentocht van 1997
    in Witmarsum!! Ik hoor je nog zeggen ik ben trots op mijn vader!
    Gefeliciteerd met je verjaardag en groet Susan ook van ons.
    Wij wensen jullie nog heel veel plezier!

groeten:Ria,Harry en Erik.

• 17 Januari 2013 - 17:05

Opa En Fieke En Patricia:

Hee,

Ik (patricia) heb opa en Fieke jullie verhaaltje laten lezen. Ze vonden het superleuk en stoer wat jullie doen en wensen jullie nog veel plezier!

Groetjes